Tiger of Sweden

by Karl Edqvist

Här har du ett modehus från Uddevalla med anor från början 1900 talet. Grundarna Marcus Schwartzman och Hjalmar Nordström bildade Schwartzman & Nordström 1903. De hade en ide om att tillverka konfektion eller kostymer i olika storlekar direkt till återförsäljare.

Kunderna kunde köpa färdiga kostymer i stället för att vänta på att få en kostym skräddarsydd. 1906 öppnade det sin egen första egna butiken i Uddevalla. I början på 1920 talet lanserade de en populär kostymserie vid namn tiger och därav uppkom det nya namnet och 1923 ändrar de namnet på sitt bolag till Tiger. Företaget växte snabbt och konceptet blev framgångsrikt.

I mitten på 1930 talet, innan andra världskriget, var de norra Europas största konfektionstillverkare med över 1 000 anställda med en tillverkning på 140 000 kostymer per år. Fabriken som var ultramodern för sin tid kom till under krigsåren. Den var i bruk ända fram till 1991 när den sista Tiger kostymen blev sydd i Sverige.

Utlandsetablering

Svenskt textilindustri hade stora problem i slutet på 1950 talet vilket även påverkade Tiger som då blev räddade genom att bli uppköpta av staten. Som ett led i att rädda svensk textilindustri satsade bolaget på export. Tiger fick snabbt framgångar och etablerade en butik och huvudkontor för Nord Amerika på Manhattan i Empire State Building. Bara i Amerika sålde Tiger 70 000 kostymer på ett år vid den tiden.

Tiger ändrade namn 1974 till sitt nuvarande namn, Tiger of Sweden. Fram till 90 talet har det mest varit herrkläder och kostymer men i slutet på 90 talets tar de även fram en kollektion för kvinnor. Utlandsetableringen fortsatte med butik på Floral Street in London’s Covent Garden samt senare 2013 en flaggbutik Piccadilly.

Mer än kostymer

I en bransch med snabba svängningar var Tiger och Sweden tvungen att anpassa sitt utbud. Under alla år hade det varit främst herrmode och kostymer men de utökade sitt utbud för både män och kvinnor.

Damkollektion

Nu klär bolaget både män och kvinnor med de flesta typer av basplagg utan att ge avkall på sin historia och stolthet över det arv de kommer ifrån. Tiger of Sweden har gått sin egen väg och 2002 vann de Guldknappen, Womens wear Brand of the Year av Damernas Värld. Genom all framgång är nu Tiger of Sweden ett märkbart varumärke i många kvinnors garderob med sina klassiska plagg och höga kvalitet.

Från kostym till jeans

Med millennium skiftet tar Tiger of Sweden steget och lanseras även bredare och alldagligare sortiment som jeans. Den mest populära kostymbyxan hade varit skurna i samma snitt som ett par jeans så varför inte lansera jeans. Jeansmarknaden inom konfektions var stor och framgången blev stor med modeller som Pistolero och Evolve.

Erkännande inom modeindustri har inte väntar på sig och Tiger of Sweden vinner flera utmärkelser som till exempel 2015 Best Menswear Design vid WGSN Global Fashion Awards.

Tiger of Sweden idag

Det är inte bara basplagg som de erbjuder, utan allt från hoodie, sweatshirt, mössa, T shirt till kostymer. Även accessoarer för både män och kvinnor som skor, bälte, plånbok eller väska har blivit framtagna av företaget.

Staten äger inte längre Tiger of Sweden utan företaget ingår i danska IC Group. Huvudkontoret ligger i Stockholm och har över 1 200 butiker Globalt. Även med stor del försäljning går genom online försäljning, dels genom egen hemsida och genom återförsäljare.

Alla produkter är av genomgående hög kvalitet som normalt kostar lite extra, men genom hemsidan och stora återförsäljare kan utgående kollektion ofta gå på rea eller sale erbjudande.

2018 blev också företagets logo ändrad till den tiger vi känner till idag. Designchef Byran Conway, tog över som designchef för märket under 2020. Tidigare Londonbaserade Conway tar inspiration av livet och naturen runt Stockholm i sin design. Under september 2021 presenterade Tiger of Sweden vår/sommar 2022 på London Fashion Week, signerad Design Director Bryan Conway. Kollektionen går under namnet ”performance”.

Hållbarhet och mål

Tiger of Sweden satsar på hållbar och etisk produktion, allt från material, produktion och distribution. Målet är att genomgående tillverka produkter av hög kvalitet, samt att skapa plagg som har ett långt liv genom hantverk och med en modern men tidlöst design.

Tiger of Sweden vill med andra ord bidra och har därför åtagit sig att ta en aktiv roll i att stödja och följa FN:s globala hållbarhetsmål för hållbar konsumtion och produktion. Som ett led i denna utveckling håller Tiger of Sweden på med en omställning för att endast använda föredragna fibrer 2030.

Med föredragna fiber menas återvunna fibrer, ekologiska fibrer och fibrer från övriga certifierade källor. Det gäller även samtliga material som har animaliskt ursprung som exempelvis ull och läder där råvaruframställningen måste ske på ett sätt som värnar om djurens välmående och rättigheter. Om du köper en jacka av läder vet du att Tiger of Sweden uppfyller villkoren från djurrättsinitiativet Fur Free Alliances.

Tiger of Sweden stödjer och följer också The Universal Declaration of Human Rights som från FN:s Global Compacts principer 1-6. Bolaget är även medlemmar i Amfori Business Social Compliance Initiative. Tiger of Sweden jobbar därmed aktivt för att skydda arbetarnas säkerhet och hälsa vid produktionen. När kunden köper till exempel en klänning, ska de kunna känna sig trygga att alla etiska koder blir följda, från framställning av råmaterialet till de arbetare som tillverkat den.

Transparens

Tiger of Sweden anser dessutom att konsumenten alltid har rätt att veta hur och var deras plagg har blivit producerade. Bolaget satsar mycket på att förbättra transparens och spårbarhet inom leverantörskedjan. Idag producerar Tiger of Sweden majoriteten av sina kollektioner i Europa och större delen av våra tygerna kommer från Italien.

Tiger of Sweden strävar efter att dela leverantörslistor fyra gånger om året för att öka transparens och de innehåller listor av tyg och klädtillverkare de senaste tre månaderna.

You may also like